Het gewone leven en change of plans - Reisverslag uit Bangalore, India van Patrick - WaarBenJij.nu Het gewone leven en change of plans - Reisverslag uit Bangalore, India van Patrick - WaarBenJij.nu

Het gewone leven en change of plans

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Patrick

19 Januari 2014 | India, Bangalore

--- Gezinsleven
Na mijn verblijf in het hotel, waren de ouders van Deepti zo gastvrij om mij te ontvangen. Ik ben hier nu al een paar dagen, en het gaat heel anders dan mijn leven in Nederland. Haar ouders gaan vroeg uit bed om te bidden, koken, opruimen en klaarmaken voor werk. Nadat zij vertrokken zijn, gaan Deepti en ik rustig ontbijten en de dag bespreken. Daarna gaan we doen wat we moeten/willen doen en komen rond het avondklok weer thuis. Haar ouders komen ongeveer acht uur thuis, gaan zichzelf wassen, bidden en het eten opwarmen. Zo rond een uur of tien gaan we met z’n allen eten en ruimen ze de boel weer op. Dan vertrekken wij naar boven, naar onze slaapkamers en gaan we slapen. De ochtenden en avonden zijn dus behoorlijk hectisch, en de middag is heel erg rustig. In de ochtend komt ook de “servant”, die met het een en ander meehelpt. Zo ook vanochtend, toen ik nog in bed lag te slapen en er uit het niets een persoon naast me stond! In de eerste instantie dacht ik: misschien wist ze niet dat ik er was (ik slaap in de kamer van Deepti’s broer). Maar na 10 minuten kwam ze weer, ditmaal om te dweilen. Ik heb me netjes opgerold in mijn deken, gezien het feit dat je hier ter plekke sterft als je in volledige pyjama slaapt. Deze is zeer geplaatst in de situatie: Aaaaawkward.

--- Het verkeer ervaren
Het verkeer in India is op z’n zachts gezegd ongeregeld.. Overal (óveral) wordt gereden, en als je denkt: nee meneer de buschauffeur, daar past u niet tussen/langs, dan sta je vol verbazing als het hem toch lukt. Hier zijn geen 2-seconde regels en geef elkaar de ruimte, hier geldt: Toeter, rij en toeter nog meer. Gister heeft Deepti mij meegenomen in m’n eerste busrit naar het kantoor van haar vader. Mannen en vrouwen zitten apart in de bus, om redenen die we allemaal in het nieuws zien en horen. Tot mijn verbazing was het busritje best rustgevend en viel ik zowaar bijna in slaap. Vervolgens heb ik mijn eerst autorickshaw-ervaring gehad, wat toch echt wel heel leuk was. Als je denkt dat auto’s en bussen rare dingen uithalen, dan is er altijd nog de autorickshaw chauffeur die met volle gang overal tussen weet te komen! Bijgekomen van dat alles, had Deepti twee vriendinnen gebeld die op hun scooter (!) ons kwamen ophalen. Zo gezegd, zo gedaan: We gingen op de scooter door de stad. Een scooter geeft je nog meer vrijheid om capriolen uit te halen, aangezien je overal tussendoor kan rijden. Deepti heeft me hartkloppingen bezorgd door overal tussendoor te scheuren op topsnelheid en zonder helm op. Ik heb dus op één dag alle mogelijke vormen van verkeer mogen meemaken, de één nog leuker dan de ander!

--- Food is a religion
Als één ding duidelijk wordt, is dat je in India niet snel zonder voedsel zal komen te zitten. Overal zijn standjes, bakkertjes, eettentjes en restaurants. Deepti en haar vriendinnen hebben mij meegenomen naar CTR om een van de beste Butter Masala Dosa’s te laten proeven. Vervolgens namen zij mij mee naar In Sairam’s en heb ik Chips Masala, Tomato Puri en Gowdruis Special gegeten. Het was allemaal echt heerlijk, en op plekken waar ik zelf nooit (echt noooooit) zou gaan zitten. Ook hebben ze mij een speciaal soort ijs laten proeven, wat schijnbaar een lokale hoogstand is. Het enige wat ik tot nu toe niet lekker vind is een specialiteit van het laatste zaakje waar we waren: Cola met Indiase Masala. Het was zo vies als dat het klinkt.

--- Change of plans
Ik heb besloten in plaats van stage te lopen, door het land te gaan reizen. Dat vergt wel in ene andere inspanning. Wat is het plan nu? Wat wil ik zien, wat niet? Het land is gigantisch, dus je zal keuzes moeten maken. Ik heb besloten om in zowel het Noorden als het Zuiden verschillende plekken te bezoeken, en krijg daar gelukkig hulp bij van Deepti en haar vader.

--- Reizen door India
Deepti en haar vader hebben mij geholpen om een reis te plannen door India. Haar vader heeft vroeger gewerkt voor de overheid op de afdeling voor Toerisme, dus hij kent overal allerlei mensen en met zijn babbel praat hij overal geld vanaf. Alvorens naar het reisbureau te gaan, gingen we langs bij zijn werk. Deepti was er ook nog nooit geweest en dus moest het hele kantoor natuurlijk zien wie zijn dochter was. Daarna was ik degene die voorgesteld werd: This is Patrick! He’s a colleague of Deepti in Amsterdam. En dan hebben we even bewondering en dan komt het volgende: He is also vegetarian! En dan maken ze zowaar een buiging. In dit land, of in ieder geval in Bangalore, heb ik fans omdat ik vegetariër ben, aangezien de meerderheid van de bevolking hier dat ook is. Erg leuk om mee te maken in plaats van de vraag: Waarom?! Hierna konden we dan toch echt gaan zitten voor de reizen en hadden ze mij al geadviseerd om het Noorden en Zuiden apart te doen. Het land is te groot om alles te zien, dus hebben zij mij plekken aangeraden en gekeken voor zogenaamde “packages”, waarbij je met een toeristenorganisatie in een bus langs alle plekken gaat. Hieronder kun je mijn reisschema zien en ik start dus aankomende maandag (20 jan). Ik heb er ontzettend veel zin in!



Plan de Campagne:

Zuid India
- 20 - 25 januari: Jungle Lodges
o Waarschijnlijk geen wifi, dus niet bereikbaar.

- 25 - 31 januari: Goa

- 31 jan - 6 feb: Kerala
- 6 feb: terug naar Bangalore

- 7 februari: vliegen naar Delhi

Noord India
- 7 februari: reizen naar Mussoorie
- 8 februari: Mussoorie (+overnachting)
- 9 februari: Rishikesh – Haridwar – Delhi (+overnachting in Delhi)

- 10 februari: reizen naar Jaipur (+overnachting)
- 11 februari: Fatehpur Sikri – Agra – Mathura – Delhi (+overnachting in Delhi)

- 12 – 13 – 14 februari: Delhi

- 15 februari: reizen naar Katra
- 16 februari: Katra – Vaishno Devi
- 17 – 18 februari: Srinagar
- 19 februari: Gulmarg
- 20 februari: Pahalgam – Jammu
- 21 februari: Amritsar – Wagah border
- 22 februari: Kurukshetra – Delhi
- 23 februari: reizen naar Bangalore

  • 19 Januari 2014 - 08:44

    Anand:

    Heel veel plezier , pas goed op uw zelf Gr.

  • 19 Januari 2014 - 11:52

    Simone:

    Wat schrijf je leuk! En wat een mooie plannen :) Veel plezier!

  • 19 Januari 2014 - 15:12

    Leida Kok:

    Hoi Patrick, hier even een berichtje uit Mexico, wij zijn ontzettend blij, dat na het toch wel verdrietige verhaal van doreth, dat het weer beter met je gaat, dat er weer zin hebt om dingen te ondernemen. We zullen je reis verslagen op de voet volgen heel leuk om alles te lezen, vooral de manier waar op je ze schrijft. Maar dat je dat kon wisten we natuurlijk al, na al die verschrikkelijk mooie rijmen. Heel veel plezier. Gr. ome Hans en tante Leida

  • 19 Januari 2014 - 17:35

    Ingrid:

    Hoi Patrick, ben een stapmaatje van je mam en ze had het er over dat je naar India gaat. Ik weet dat het gemist aan jou haar zwaar valt. Ik wens je een hele mooie en leerrijke periode toe en dat je de gestelde doelen mag halen. Succes en veel plezier! groetjes en liefs Ingrid

  • 20 Januari 2014 - 11:55

    Anne:

    Leuk om te lezen Pat! Mooi plannetje van aanpak lijkt mij. Heel veel plezier!!

  • 20 Januari 2014 - 16:48

    Rosanne:

    Hee Patrick, wat fijn je weer te zien via fb, ik heb je gevonden! En wat gaaf wat je nu allemaal gaat doen, super mooi om te lezen! Ik wens je heel veel plzier en denk om jezelf, ik zal je verhaaltjes in de gaten houden hoor! Liefs XXX Rosanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2014

Thuis

24 Februari 2014

Winterspelen, War zones & Wagah Border

12 Februari 2014

Back in the Jungle

06 Februari 2014

Twee totaal verschillende werelden in India

26 Januari 2014

Jungles & jeepsafari
Patrick

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 4029

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: